Logo Vannes

Bezoek Vannes

Vannes, middeleeuwse hoofdstad… over de kasseien van een stad vol geschiedenis.

Van de oudheid tot nu heeft de stad Vannes de grote perioden van de geschiedenis met verliezen en schade doorgemaakt. Hoewel het ontstaan van de stad teruggaat tot de Gallo-Romeinse periode en haar volledige politieke invloed in de 17e eeuw, is het in de Middeleeuwen dat het leven in volle gang is, dat de ondeugende rondingen van de stad vorm krijgen met kleuren en houten lambriseringen… Talrijke rondleidingen, georganiseerd door het stadsbestuur en het toeristenbureau, leiden u door het doolhof van middeleeuwse straatjes en naar de hoogten van de vestingwerken tijdens de vestingwandeling.

VERSTERKTE BURCHT, VESTINGMUREN, KERK, KATHEDRAAL…

Het glossarium van de middeleeuwse architectuur vindt zijn perfecte illustratie in de straten en steegjes van het oude Vannes. Je hoeft er maar in te verdwalen om een middeleeuws plaveisel hier, een wachttoren of een machicoulis daar te ontdekken. En als we de middeleeuwen zouden moeten samenvatten in enkele grote, nog bestaande sites, dan zouden de vestingwerken, de poorten en torens, de Saint-Pierre kathedraal, de Cohue, de vakwerkhuizen en het Gréguennic bastion met zijn beroemde batterij van kazematten, de must-see zijn…

Port of Vannes

Ontdek… Vannes in 6 plaatsen die u niet mag missen

1 – DE WALLEN

De vestingmuren van de stad Vannes, een van de laatste overgebleven vestingwerken in Bretagne, vormen de basis van het toeristische erfgoed van Vannes. Een eerste ommuring werd door de Romeinen in de 3de eeuw opgericht, maar pas aan het eind van de 14de eeuw, onder het bewind van Jan IV, werden de wallen versterkt en uitgebreid om de bevolking te beschermen. De hertog koos voor Vannes als residentie en bouwde er het nu verdwenen kasteel van Hermine. Omdat Lodewijk XIV zich niets van dit architectonisch erfgoed aantrok, verkwanselde de koning de vestingmuren en het kasteel van Hermine om de stenen te verkopen om zijn oorlogen te financieren. Gelukkig zijn enkele torens en bastions bewaard gebleven, waaronder de toren van Calmont die met zijn twee doorgangen, de koetspoort en de voetgangerspoort, alle kenmerken van een middeleeuwse poort vertoont. Op een paar meter afstand staat de hoogste toren van de ommuring, de Constable, die de bijzonderheid had zowel een verdedigingstoren als een woontoren te zijn, zoals de grote ramen met glas-in-lood getuigen.

2 – La Cohue

Vandaag de dag herbergt La Cohue het Museum voor Schone Kunsten van Vannes. Hoewel de rust van de plaats de aanschouwing van hedendaagse werken bevordert, moet men zich voorstellen dat deze zaal in de Middeleeuwen bruiste van leven. La Cohue herbergde veel kraampjes op de begane grond en het hertogelijke gerechtsgebouw op de eerste verdieping. Het ontving zelfs het Parlement van Bretagne in de 17e eeuw en de Staten van Bretagne bij verschillende gelegenheden.

3 – SAINT PETER’S KATHEDRAAL 

De gotische Sint-Pieterskathedraal is gebouwd op de resten van een oude romaanse kathedraal. Veel mensen weten het niet, maar de kathedraal van Saint Pierre de Vannes is in feite een basiliek. Zij mag trots zijn op deze titel, want zij herbergt sinds 1419 de relikwieën van Saint Vincent Ferrier en is een bedevaartsoord op de Tro Breiz-route, waar in de Middeleeuwen de zeven heilige stichters van Bretagne werden herdacht.

4 – DE VAKWERKHUIZEN 

Vakwerkhuizen of huizen in vakwerk illustreren de mooiste ansichtkaarten van Vannes. De stad telt 170 vakwerkhuizen, de meeste rond de kathedraal, maar ook enkele in de wijk Saint-Patern en enkele aan de oevers van de haven. Waarschijnlijk waren het er in de 15e eeuw zo’n 900. De Place Henri IV wordt omringd door de mooiste vakwerkhuizen van Vannes, allemaal met prachtige kleuren en soms met kleine, verbluffend mooi bewerkte details.

5 – ONGEBRUIKELIJK: DE KRAAGSTENEN VAN DE HALF-TIMBERES HUIZEN

De meeste vakwerkhuizen hebben een duidelijke korbeel, d.w.z. dat de eerste verdieping hoger is dan de begane grond. In de Middeleeuwen was dit architectonische kenmerk heel gebruikelijk, omdat het een vrij brede doorgang op de openbare weg mogelijk maakte en de oppervlakte van de bovenverdiepingen vergrootte. Een ander voordeel: in het verleden werden de belastingen alleen betaald volgens de vloeroppervlakte van de huizen… Maar het grote probleem was dat de kraagstenen zo dicht op elkaar stonden dat ze de verspreiding van branden in de hand werkten… vandaar de verbinding tussen de bovenverdiepingen van de huizen.

6 – VANNES EN ZIJN VROUW

Hier is het meest gefotografeerde koppel van Vannes en de beste ambassadeurs van de stad op Instagram posts. Op de hoek van de rue du Bienheureux-Pierre-René-Rogue en de rue Noé staan twee beschilderde granieten borstbeelden van een stel ‘bon vivants’ die de klanten van een winkel lijken te begroeten. Maar waarom deze naam? Is het mijnheer Vannes ?. Waarschijnlijk omdat in die tijd de familie Vennes in de buurt woonde… Om van daaruit te veronderstellen dat mijnheer Vennes zijn portret met zijn vrouw heeft laten knippen is maar één stap nodig en dat mijnheer Vennes mijnheer Vannes werd. We kunnen gemakkelijk geloven dat Chinees gefluister wonderwel werkte!

Bezoek Vannes met een gids: consult the outing agenda raadpleeg de uitjesagenda

Een beetje geschiedenis… Een paar belangrijke data.

DARIORITUM, GESTICHT DOOR DE ROMEINEN

De zegevierende legers van Julius Caesar veroverden heel Armorica. Het Darioritum (eerste naam van Vannes) ontwikkelde zich op een heuvel (tegenwoordig de wijk St Patern). Al in de 3e eeuw werd een castrum gebouwd om de inwoners te beschermen tegen de dreiging van de barbaren. Na de val van het Romeinse Rijk in de 5e eeuw, Venetis vervangt Darioritum, de oude stad wordt verlaten en wordt een voorstad. De middeleeuwse stad ontwikkelde zich geleidelijk binnen de vestingwerken. In deze tijd werd Vannes een bisdom (een van de eerste in Bretagne).

TUSSEN 1341 EN 1364 RUÏNEREN DE SUCCESSIEOORLOGEN DE ECONOMIE VAN HET HERTOGDOM BRETAGNE.

Twee families strijden om de titel van hertog. Vannes wordt verschillende keren belegerd. Jean IV zegevierde en bouwde het kasteel van Ermine en breidde de vestingwerken uit, in de richting van de havenwijk die op dat moment volop in bedrijf was. In 1532 verbleef François I in Vannes om het unieverdrag tussen Bretagne en Frankrijk voor te bereiden. Aan het eind van de 17e eeuw gaf de verbanning van de Bretonse parlementariërs op bevel van Lodewijk XIV een nieuwe impuls aan de stad. Er werden talrijke herenhuizen gebouwd en de stad breidde zich uit tot buiten de stadsmuren.

IN DE TWEEDE HELFT VAN DE 19E EEUW KRIJGT VANNES EEN ANDER AANZIEN.

Een grote stedelijke ontwikkeling ontstond door de komst van de spoorwegen in 1862 en de installatie van twee regimenten artillerie na de nederlaag van 1870. In deze periode werden ook het stadhuis, de prefectuur en het gerechtshof in gebruik genomen. Rond de vestingmuren werden nieuwe wegen aangelegd. Vannes heeft weinig te lijden gehad van de Tweede Wereldoorlog. Vandaag de dag heeft deze stad van 64000 inwoners een toeristische troef in handen door de ontwikkeling van de oude wijken en de nabijheid van de Golf van Morbihan.

Conleau, a peninsula in the city